عبدالکریم احسانی

personal websit abdolkarim ehsani

عبدالکریم احسانی

personal websit abdolkarim ehsani

مصونیت دیپلماتیک در اسلام

 در دین مقدس اسلام اصل مصونیت های دیپلماتیک به عنوان یک عرف و سیره ى عقلایى پسندیده پذیرفته شده است. افزون بر آن، هدف متعالى پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم که انجام رسالت جهانى است، بیش از پیش ضرورت مصونیت سیاسى و امنیت را براى سفراى وى و مبلغان مکتب اسلام در میان دیگر قبایل و ملل جهان ایجاب مى‏کرد. بنابراین، دولت اسلامى پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم مصونیت ویژه‏اى نه تنها براى نمایندگان دولت‏ها پذیرا بود، که حتى براى نمایندگان مدعیان دروغین نیز مصونیت قایل شده است. در سیره ى ابن‏هشام چنین آمده : مسیلمه ى کذاب به رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم نوشت: از مسیلمه ى رسول خدا به محمد رسول خدا، سلام علیکم. اما بعد، من در این کار (رسالت) با تو شریک هستم ؛ نصف زمین براى من و نصف آن براى توست، ولى قریش قوم تجاوز کارى هستند. آن گاه دو فرستاده نامه وى را براى حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم آوردند. حضرت به آن دو فرمود: شما چه مى‏گویید؟ گفتند: ما نیز همین را مى‏گوییم. حضرت فرمود:
«لو لا ان الرسول لایقتل لضربت اعناقکما؛ به خدا قسم! اگر چنین نبود که سفیر را نباید کشت، شما را گردن مى‏زدم».
ابى رافع میگوید: قریش مرا نزد پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرستادند پس چون او را ملاقات نمودم، اسلام در دلم جاى گرفت. عرض کردم:اى رسول خدا، من هرگز نزد آنان باز نمی گردم. حضرت فرمودند : من به پیمان‏ها خیانت نمى کنم و نامه رسان‏ها را زندانى نمى‏کنم. ولى تو برگرد. اگر در دل خود آن چه الآن احساس مى کنى، احساس کردى به نزد ما بازگرد. او گفت: رفتم و پس از مدتى نزد آن حضرت آمدم و اسلام آوردم.  

 

نکته : درنوشتن این متن ازسایت راسخون و کتاب تاریخ تشریع اسلامی استفاده برده ام 

 

برچسب ها : اصل مصونیت دیپلماتیک در اسلام ، حقوق سازمانهای بین المللی ، مصونیت نمایندگان مجلس ، مصونیت دیپلماسی ، مصونیت قضایی ، مصونیت در حقوق بین الملل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد